OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Původní česká detektivka a iní


                             

Túto sekciu chcem venovať českým a slovenským autorom detektívok. V edícii Původní česká detektivka ma zaujali autori, ktorých poznám už dávnejšie:

  • Václav Erben, ktorého Poklad Byzantského kupce, Smrt talentového ševce, Efektivně mrtvá žena a i. sa dočkali aj filmovej adaptácie a hlavnú postavu - kapitána Michala Exnera zahral vo filme "Poklad byzantského kupce" Jiří Vala a vo filme "Smrt talentovaného ševce" so šarmom jemu vlastným Jiří Kodet
  • Eva Kačírková - Abcházsky med, Dívka v zrcedle, Liška na dálnici, ...
  • Josef Škvorecký - nezameniteľné Hříchy pro pátera Knoxe, ...
  • Jan Zábrana - skvelé detektívky Vražda v zastoupení, Vražda pro štěstí, Vražda se zárukou, na ktorých spolupracoval s Josefom Škvoreckým ...Jan Zábrana je cenený aj za výborné preklady detektívok z angličtiny

a ďalších pomaly spoznávam:

  • Helena Hardenová - detektívky z Kanárskych ostrovov mám všetky
  • Jana Moravcová - Třináctá kometa, Letí, letí andělíček
  • Inna Rottová - vždy ma prekvapí inou formou rozprávania príbehu, napr. v Záběr na klidnou tvář každú kapitolu
                        rozpráva v prvej osobe iná postava
  • Jan Cimický - Mladý Maigret, Zápisník mladého Maigreta
  • Hana Whitton - Konec záletné lady
  • a ďalší

Ukažky z filmov Poklad byzantského kupce (1966) a Smrt talentovaného ševce (1982) na motívy kníh Václava Erbena


 

Zo slovenských autorov mi v tejto chvíli prichádza na myseľ

  • Katarína Lazarová - Kňažná z Lemúrie, Interview s labuťami, Kavčie Pierko, Putovanie svätej Anny
    Jej knihy som čítala prvýkrát už naozaj veľmi dávno. Nedávno som sa k nim vrátila a a vnímala som ich celkom ináč, ako pred rokmi. Dej príbehov sa odohráva v 60-tych rokoch minulého storočia a Katarína Lazarová okrem toho, že ich zaľudnila zaujímavými postavičkami a dala im nevšedné zápletky, dokázala úžasným spôsobom  zachytiť ducha a atmosféru tej doby u nás na Slovensku, hlavne v Bratislave. Slovami klasika (Josef Škvorecký takto píše o inom autorovi v Nápadoch čtenáře detektivek) - "je vzorne nekomentujúca ale usvedčujúca".  A tak pamätníci tej doby (ku ktorým patrím, hoci som bola vtedy malé dieťa) pocítia striedavo závan nostalgie za časmi ranej mladosti, častejšie ale údiv až zamrazenie - áno, naozaj sme vtedy takto žili...

 ...

 

       Jan Zábrana 1931 - 1984                  Josef Škvorecký 1924 - 2012

Josef Škvorecký
Hříchy pro Pátera Knoxe

Každý znalec detektívneho žánru pozná "Desatoro" pátera Knoxa - desať pravidiel, ktoré by nemal porušiť autor klasickej detektívky. Josef Škvorecký napísal v 60-tych rokoch cyklus desiatich poviedok, ktoré spája jednak hlavná postava - speváčka Eva Adamová, hosťujúca so svojou kapelou, napriek železnej opone, v baroch a nočných podnikoch západnej Európy, jednak to, že každá z poviedok porušuje jedno z príkázaní ctihodného pátera Knoxa. Autor ponechá čitateľovi priestor na riešenie kriminálnej zápletky a na uhádnutie, ktoré pravidlo porušil.
V roku 1992 bol na motívy poviedok nakrútený český televízny seriál s rovnakým názvom:

                                 


Nápady čtenáře detektivek
pre zväčšenie klikni na obrázok
 
Štúdia obhajuje právo detektívky na existenciu, síce ako skôr zábavneho, oddychového až únikového, ale predsa svojbytného literárneho žánru, ktorý ale nemôže plniť funkciu "veľkej literatúry". (O 44 rokov neskôr, v. r. 2009, zájde Kornel Foldvári vo svojej štúdii "O detektívke" ešte ďalej - literatúru nedelí na "vážnu" a "zábavnú", ale len na dobrú a zlú.)Kniha je obhajobou práva detektívky na existenciu, ako síce zábavného, oddychového až únikového, ale predsa svojbytného literárneho žánru, ktorý ale nemôže plniť funkciu "veľkej" literatúry. (O 44 rokov neskôr, v r. 2009 Kornel Földvári vo svojej štúdii "O detektívke" ide ďalej - literatúru nedelí na zábavnú a veľkú, ale iba na dobrú a zlú.) Josef Škvorecký sleduje, analyzuje a hodnotí vývoj detektívky - prevážne anglo-americkej, od jej začiatkov, ustálenia „desatora“, cez obdobia jej vzletu, stagnácie, degenerácie a znovuzrodenia,  až po súčasnosť (1965).
Vždy rada čítam podobné knihy, v ktorých   múdri ľudia za mňa (lebo mne chýbajú potrebné schopnosti) vysvetľujú, prečo som taký blázon do detektívok. Aj z tejto knihy je jasné, že ju napísal múdry, vzdelaný,  nielen v oblasti detektívok veľmi sčítaný pán so zmyslom pre humor. Popredných autorov americkej drsnej školy (Hammett, Chandler) vyzdvihuje ako spisovateľov, ktorí pozdvihli detektívku znovu na úroveň krásnej literatúry a ich diela zobrazujú svoju dobu (20. – 40. roky minulého storočia v USA)  jasnejšie a hutnejšie ako mnohé historické traktáty. Len pri Škvoreckého konštatovaní, že jasne odhalili pravú tvár spoločnosti a „amerického spôsobu života“, kde morálka je podriadená všemocnému doláru, že Hammett aj Chandler ústami postáv svojich románov veľakrát vyjadrili nutnosť všetko „zgruntu zmeniť“ ,  pre mňa ostalo vo vzduchu visieť niečo nevyslovené – je jasné, že v dobe vzniku Nápadov ani vyslovené byť nemohlo. Že akákoľvek zvlčilá vtedy spoločnosť v Amerike bola, dalo sa tam o tom pravdivo písať a, čo je dôležitejšie - dalo sa to publikovať. (O obludnosti nášho spoločenského systému v dobe vzniku štúdie u nás nikto verejne písať nemohol.)
Napriek tomu tú knihu zbožňujem a pri každom ďalšom (x-tom) čítaní vždy objavím niečo nové.


Josef Škvorecký a Jan Zábrana



Knihy týchto autorov Vražda pro štěstí, Vražka se zárukou a Vražda v zastoupení boli predlohou celkom vydareného 6-dielneho seriálu  "Případy detektivní kanceláře OSTROZRAK", ktorý natočila Česká televízia v r. 2000. Dej sa odohráva v období protektorátu, na sklonku 30-tych a začiatku 40-tych rokov minulého storočia.